Grønn Byggallianse | A5 iark
932
page-template-default,page,page-id-932,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
ARTIKKELANNONSE
Etter grundige analyser, intervjuer og workshops kom IARK og Posten frem til gode løsninger som fremmer trivsel og produktivitet. Tydelige skiller mellom soner for konsentrasjon og for samhandling var et av tiltakene.

Grønt prosjekt med stor effekt

Én ting er at interiørarkitektene IARK sparte Posten for to kontor-etasjer, gjenbrukte 90 prosent av møblene, og fikk alt til å se ut som nytt. Men viktigst er dette: De ansatte er storfornøyd, og jobber mer og bedre enn før.

Stoltheten over arbeidsplassen økte med 24 prosent, produksjonen med 11 prosent, muligheten til å slappe av med 40 prosent, og tilfredsheten med fellesområdene med 45 prosent. Det viser en uavhengig arbeidsmiljøundersøkelse.

Alt takket være et tett og konstruktivt samarbeid mellom interiørarkitektfirmaet IARK og Posten. Oppdraget var følgende: For 15 år siden ble konseptet med ikke å ha faste arbeidsplasser introdusert. Nå var tiden inne for en revurdering og videreutvikling.

– Posten hadde fortsatt tro på modellen, både for å øke samhandling og for å spare areal. Men de hadde erfart at det var mye som ikke fungerte: Det var overmøblert, støyende, og manglet egnede arbeidsrom og stille soner, forklarer Irene Birkeland, interiørarkitekt og partner i IARK.

 

Siden firmaets oppstart i 2011 har blant andre NRK, Deloitte, DNB, Norges Bank – og altså Posten – stått på kundelisten.

IARK fikk jobben med å utvikle neste generasjons arbeidsplass – og det innenfor Postens miljøvennlige, grønne profil. Dette, kombinert med Postens spisskompetanse på logistikk, ga et solid fundament for å utvikle konseptet gjennom tett dialog. For nettopp samarbeid er nøkkelen for IARK.

Interiørarkitektene er selvsagt opptatt av det visuelle. Men det er på ingen måte nok:

– For hvis løsningene ikke fungerer, hjelper det ikke hvor fint og flott det ser ut. Det viktige er et prosjekt som svarer på folks behov, som de omfavner og tar eierskap til. Vi jobber tett med brukerne, involverer og informerer dem hele veien, og tester gjerne prototyper underveis, sier Irene Birkeland, og legger til:

– Vi er ikke et arkitektkontor som har en tydelig profil på det vi leverer, for vi er et firma som transformerer kundens identitet inn i et interiør som skaper den ønskede brukervennligheten.

 

Og nettopp det skriver oppdragsgiver Posten hjertelig under på:

– IARK er en lydhør og konstruktiv sparringspartner som har utviklet skreddersydde løsninger for Posten. Resultatet innfridde våre høye forventninger og krav. Arbeidsmiljøundersøkelsen sier i grunnen alt, sier Postens OU-direktør Anne Haslestad Brun.

– Vi er kjempestolt av hva vi har fått til, konkluderer IARK-partner Irene Birkeland.

I tråd med Postens miljøprofil, ble 90 prosent av møblene og 80 prosent av belysningsarmaturene brukt på nytt. Møteromstolene ble trukket om, og fremstår som nye. Kontorstolene ble renset og overhalt. Alle de 900 bordunderstellene ble gjenbrukt.